lørdag 6. oktober 2007

Sentrumsløpet i Oslo

(Skrevet 29 april 2007 21:17)
Dette var første gang jeg løp Sentrumsløpet og jeg kjente ikke traseen eller høydeprofilen. Målet var å løpe på 48 minutter eller bedre. På trening har jeg løpt et tempoløp i oppoverbakke som burde tilsi at jeg skulle klare dette. Og hvis jeg skal klare Berlin på 3:30 til høsten bør en 10km gå unna på omtrent den tiden.

Jeg løp sammen med en kamerat og vi varmet opp med 5 minutter lett jogg, deretter tøying, deretter 5 minutter litt raskere jogg, deretter tøying. Testet dette rundt Sognsvann på torsdagen, og det fungerte glimrende. Men pga. litt tid mellom oppvarming og start, og fordi jeg åpnet for hardt i bakken forbi slottet, var det på nippet at jeg stivnet i leggene etter 10 minutter. Det klarte jeg heldigvis å løpe gradvis av meg.

Kroppen var ikke optimalt hydrert før løpet. Da drikkestasjonen kom i bunnen av Bygdøy Allé var det på høy tid. Jeg stoppet i ca 30 sekunder og gulpet nedpå tre (halvfulle) kopper og løp videre. Det hjalp betydelig.

De to siste kilometrene løp jeg bare på viljen. Da jeg løp opp bakken ved Youngstorvet skjønte jeg at jeg ville klare målet mitt og fikk lagt inn en spurt derfra og inn. Det var tilfredsstillende å se at jeg hadde nok krefter til å gjøre mange passeringer på slutten!

Tiden ble 47:42 og det er det raskeste jeg har løpt en 10km noensinne!! (Streng tatt er vel dette også min første 10km, men who cares?)

Den var litt tyngre enn jeg likte, og derfor får lærdommen til neste år bli:

- Ta det rolig i starten
- Ta det rolig i starten
- Løp saktere i bakkene og heller fortere nedover (jeg gjorde det motsatt i år!)
- Start hydrering 2 timer før løpet

Jeg vurderer faktisk drikkebelte, for jeg mener at drikkestasjonen kommer alt for sent i løpet. 3-4 kilometer hadde vært bedre for min del.

Ingen kommentarer: