søndag 16. desember 2007

Miljø og fred og politikk og sånn...

Det er fredag 12. oktober 2007 og vi sitter i bilen på vei mot sørlandet. Vinnerne av Nobels Fredspris 2007 er nettopp blitt kjent: Al Gore og FNs klimapanel deler prisen for sitt arbeid med å spre kunnskap om klimaendringer og foreslå tiltak.

På radioen er det et intervju med Ole Danbolt Mjøs, lederen av Den Norske Nobelkomité. Jeg sitter og håper Mjøs vil forklare sammenhengen mellom fredsarbeid og det Gore driver med. Det gjør han ikke. Isteden presterer han gjentatte ganger å omtale Gores arbeid som miljøgreier.

Hallo!? Lederen av Nobelkomitéen sitter og sier MILJØGREIER?

Det er mulig jeg er naiv. Men jeg hadde faktisk forventet at lederen for komitéen som deler ut verdens mest prestisjefylte pris ville ha en litt mindre lemfeldig omgang med ord.

Men dette var ikke egentlig hovedpoenget mitt.

Jeg har lest talen til verdens nye miljøbauta. Den er full av velfortjent skryt til Gore og klimapanelet. Samtidig mangler overbevisende argumentasjon for at miljø = fred.

Jeg trodde jeg var alene på jorden om å mene dette til jeg leste denne kommentaren i Dagsavisen. Forskere ved Institutt for fredsforskning (PRIO) i Oslo har nylig konkludert at klimaendringer kan være en av flere faktorer som bidrar til konflikt, men at sammenhengen er moderat. Politiske, sosiale og økonomiske forhold betyr mer.

Fint å ha en rapport i ryggen, men seriøst: Var dette så veldig overraskende?

Og det er her jeg blir så skuffet. For i mitt hode er det helt opplagt at vi ikke kan gi en fredspris til noe annet enn fredsarbeid. Nobelkomitéen skulle tydeligvis ønske at det het Nobels Initiativpris, men det gjør det faktisk ikke.

Jeg er skuffet over Nobelkomitéen, og jeg er flau over å være norsk. Jeg er også skuffet over Al Gore som ikke satte Nobelkomitéen kraftig på plass: "I am sorry, but I cannot accept this honorable recognition. I am not campaigning for world peace, I am working to save the planet from bad weather! In fact, you should be ashamed of yourself for failing to see what I am trying to do. Don't ever call me again!"

Blir jo artig å se hva slags greier som vinner FREDsprisen til neste år...

Ingen kommentarer: