torsdag 7. oktober 2010

Kjerringråd - tre på rappen

Siden sist post har jeg vært opptatt med å finne løsningen på følgende eksistensielle problemstillinger:

Nyvaskede klær er fulle av lo

Jeg forutsetter at du ikke rutinemessig driver og glemmer snytepapir i buksene du vasker.

1) Rengjør lofilteret på maskinen.
Brukermanualen for vaskemaskinen forteller deg hvor og hvordan. På min maskin er lofilteret bak en luke som er gjemt bak et deksel nederst i fronten av maskinen.

Dersom dette ikke hjelper:

2) Bruk maskinrensemiddel for å fjerne belegg i vaskekammeret.
Rensemiddelet finner du på butikken, i samme hylle som vanlig vaskemiddel. Kjør maskinen noen runder på 90 grader, uten klær, og altså med maskinrens for vaskemaskiner istedenfor vaskemiddel. For min del tok det 8 runder før belegget på innsiden av vaskekammeret (altså innenfor trommelen) forsvant.

Et vanlig kjerringråd er å bruke eddik, men ifølge en dame som har solgt vaskemaskiner kan dette skade pakningene i rørsystemet internt i maskinen. Takk snille damen!

Termosen har et brunt belegg som er umulig å vaske bort
Kjøp rensemiddel som er beregnet på kaffetraktere. Hell en dosering i termosen, og fyll den opp med kokende vann. La den stå over natten, rist litt, og vær vitne til et aldri så lite mirakel!

Fjerne hvitt belegg på dusjdører / fliser / badekar
Kjøp Jif Baderom, spray på, og la det virke i 20-30 minutter. Skyll alt bort med dusjen, og vask eventuelle rester med vann og såpe.

Vær obs på å ikke puste inn spraytåken, og les på flasken hvilke materialer du må unngå å bruke middelet på.

Bonustips
Prøv å finne ut hvor lite vaskemiddel du trenger å bruke for at klærne fremdeles skal bli rene. Det er mindre enn du tror, hvis jeg tror at du tror det jeg tror du tror.

Ingen kommentarer: