torsdag 12. februar 2009

Om å lykkes

Dette innlegget handler om det å takle å mislykkes med noe. Jeg kunne valgt å kalle det 'om å mislykkes,' for jeg har tenkt å analysere hva det egentlig vil si å mislykkes. Så hvorfor kalle innlegget for det motsatte?

Fordi å fokusere på hvor du vil er noe av det viktigste du kan gjøre for å lykkes. Og det jeg vil, er å overbevise deg om at det å mislykkes er et håndfast bevis på at du er i ferd med å lykkes!

Med meg så langt? Altså:

Punkt 1: Fokusér på hvor du vil, ikke på det du ikke får til.
Hvis du fokuserer utelukkende på det du ikke kan, vil hjernen hjelpe deg til å mislykkes fordi alle tanker i hodet ditt handler om ting som er helt unyttige dersom du skal lykkes.

Vær heller tilstede i det du gjør, og forsøk å få det til. Spør deg selv: "Hva kan jeg fra før som kan hjelpe meg å få dette til?" Det er utrolig hvor mye det hjelper å tørre å tenke at "dette kan gå!". Det krever litt mot, spesielt hvis du prøver noe du aldri har gjort før. Men er det ikke dét livet går ut på? Gjøre ting man ikke har gjort før? :-)

Om du likevel ikke lykkes, er det én ting som er viktig:

Punkt 2: Akseptér utgangspunktet ditt.
Det er nemlig en grunn til at du ikke lykkes ennå. Og det er at du ikke er i stand til å lykkes. Ennå. Så når du prøver, men ikke får det til, så er det fordi du mangler noen ferdigheter eller kunnskaper. Og det er alt!

Du skjønner, det er nettopp *det at du prøver* som avdekker det du ikke kan! Og det at du ikke kan - det er bare sånn det er - det endrer seg ikke.

Punkt 3: Prøv, og prøv igjen.
Det endrer seg ikke med mindre du prøver. Kommer du så langt, så vil du klare det! Forutsetningen er at du ikke gir deg. Du turte å hive deg ut i det, du gjorde faktisk *noe*, og det gikk galt.

Det beste du kan gjøre nå, er

Punkt 4: Trekk lærdom av det som skjedde, og prøv igjen!
Dealen er: Alle personer i hele verden som har ditt utgangspunkt, ville fått samme resultat som deg. De som lykkes, har gått gjennom prosessen jeg beskriver i dette innlegget.

Kanskje du prøvde å få til for mye? Kanskje du fant ut noe du ikke visste du måtte vite? Kanskje du kan spørre noen? Søke på nettet eller i en bok?

Gled deg over de spørsmålene du måtte ha - de dukker opp fordi du prøvde. Fordi *du* har gjort et forsøk. Så forsøk igjen, og lær mer!

Nå skal jeg fortelle deg en hemmelighet: Målet er ikke å nå målet. Du kommer til å tilbringe mye mer tid på vei *til* målet enn ved selve målet. En målsetting er egentlig bare et redskap du bruker for å fylle livet ditt med de opplevelsene du ønsker å få. Livet handler ikke egentlig om å lykkes eller mislykkes - det handler om å prøve, lære, gjøre, og - når du har gjort det lenge nok - mestre.

Jeg kjenner deg ikke, men jeg vet nok om deg til å ha troen på deg. Derfor avslutter jeg med

Punkt 5: Du kommer til å lykkes!

Ingen kommentarer: