søndag 20. juli 2008

19/7: Opp Mefjellet

Motbakkeløpet Mefjellet Opp starter i Fjørå ved Valldal helt nede ved havet, og går i løpet av 7km opp til 1100 meters høyde. Den bratte oppstigningen er veldig jevnt fordelt. Av de første 3km går 2km på asfalt, og ca. 1 km på en idyllisk gjengrodd og bratt skogsvei. Deretter ca. 2 km på skogsvei, før de siste 2 km går på en fjellsti.

I år var det 58 deltakere i konkurranseklassen, og 56 i mosjonsklassen. Kenneth løp her i fjor på 1t 25m og erklærte da umiddelbart etter målgang at målet i år skulle være 1:10. Jeg stilte i mosjonsklassen med mål om å ta meg en frisk spasértur opp.

Ordinær start er kl. 12. Jeg starter litt før siden jeg ønsker å være på toppen for å ta bilde av vinneren. Løypen er godt merket, og har distansemerker hver 500. meter. Det er 3 drikkestasjoner med sportsdrikke, vann og energibarer.

Litt over halvveis tar jeg igjen en gammel kar. Det viser seg at han er 79 år, og løp Geiranger Halvmaraton for 10. gang i år! Han kommer i mål som eneste deltaker i klasse 75+ på imponerende 2:08!!

Selv om jeg ikke gir alt er jeg mektig sliten når det er ca. 2km igjen. Pusten går tungt, beina er stive, og jeg må virkelig ta meg sammen mens jeg etterhvert sjangler meg oppover. 300 meter fra mål blir jeg forbigått av en eldre herre som har hengt på i halvannen kilometer. Strategien hans om å veksle noen hyggelige ord fungerer, og jeg må tilslutt gi tapt.

Siden alt egentlig er psykisk klarer jeg å få lagt inn en liten spurt mot mål. Jeg kommer inn på ca. 1:35 (uoffisielt). 10 minutter senere kommer dagens første konkurranseløper, Hans Martin Gjedrem, i mål på 46:03 (ny løyperekord). I kvinneklassen blir det også ny løyperekord når Brynhild Synstnes klarer 56:36.

Jeg løper ned 500 meter for å heie Kenneth frem det siste strekket. Når han kommer holder jeg følge et lite stykke før han drar fra og går i mål på 1:08. Det er en forbedring på 17 minutter fra i fjor!

På premieutdelingen kl. 16 klarer jeg å bli trukket ut som den "heldige" vinner av en rød og blå kjølebag! Jeg kan nesten ikke klandre de fire ukjente personene som lo rått av bagen min da vi gikk til bilen. Dette må være den styggeste bagen jeg har sett noensinne... Butikken som donerte den var vel godt fornøyd med å bli kvitt den.

Mefjellet Opp er et velorganisert og hyggelig motbakkeløp, og jeg anbefaler det varmt til alle som ønsker å teste seg selv eller bare vil ha seg en fin tur.

Trenger du ny kjølebag tror jeg derimot det kan lønne seg å gå i butikken...

Ingen kommentarer: