fredag 20. juni 2008

Filmanbefaling: Loop

Har du tenkt over at hvis du kaster bort en time på å kjede deg, så er det tid du aldri får igjen?

Jeg planlegger å bli 91 år, og hvis jeg er heldig har jeg fremdeles godt over 50 år igjen. Men en bortkastet time er like forbannet tid man kunne brukt bedre!!

Her om dagen kom jeg til å tenke på en film jeg så for et halvt år siden. Den heter Loop. Tittelen henspeiler på loopen som mange befinner seg i til daglig med jobb og trening og alt man skal ha tid til.

Filmen portretterer personer som har valgt å bruke tiden alternativt. Vi møter blant annet to ungdommer som kjører rundt i en fiskeskøyte og står på ski, og Norges eneste skogbrannvakt.

Arne Næss innleder filmen. Det er alltid fint å oppleve Næss, fordi han er så leken og til stede. Jeg tror han må ha Norges minste ego. Noe har sikkert kommet med alderen, slik det gjør for mange. Men da Næss studerte på universitetet kunne han finne på å slippe en fjert i auditoriet bare for å se på reaksjonene!

Høydepunktet er verd en film i seg selv: Det er en kar som gjør et forsøk på å klatre alene opp fjellveggen på Kjerag. Før dette er det bare taulag som har gjort det. Klatrescenen er noe av det mest ekstreme jeg har sett på film noen gang. Da han stod ved foten av fjellet med en gigantisk ryggsekk på 40 kilo, holdt jeg på å reise meg opp for å ta bilde! Det er nemlig 1000 meter rett opp...

Dropp nyhetene, været og sporten en kveld, og se denne filmen isteden. Eller la bikkja gå tur med seg selv for en gangs skyld. (Da blir den sikkert glad!)

Jeg lover at du kommer til å få et nytt perspektiv på det å spise eple og drikke vann!

Trailer kan du se her: http://www.youtube.com/watch?v=vZ28PBiiuu8

Ingen kommentarer: