lørdag 6. oktober 2007

Holmenkollstafetten helt alene!

Holmenkollstafetten gikk på lørdag 12. mai 2007, og er et av Norges største friidrettsarrangement. I år var det ca. 16.000 deltakere som stilte til start.

Da jeg hørte det var mulig å løpe hele stafetten (18,3km) alene visste jeg at jeg måtte være med! Høydeforskjellen mellom start og Besserud (høyeste punkt, og også midtveis) er ca 240m.

Løpere sendes ut fra morgen til kveld både fra Bislett og St.Hanshaugen. Starten for meg og ca. 20 andre gikk 15:35 fra Bislett, og det var perfekt løpevær: Sol og ca. 16 grader.

Egentlig skulle dette bli en rolig treningstur (jeg løper normalt langturer i helgene likevel). Men jeg lot meg rive med, og selv om jeg løp sist ut fra stadion merket jeg at kroppen løp fortere enn hodet syntes var fornuftig. Men jeg valgte å "ikke blande meg" og lot det heller skje :-)

Det gikk overraskende greit. Første halvdel av løpet er bare oppover, og til tross for dette holdt jeg 11 km/t i snitt. Det er bra til å være meg. I oppoverbakke. Nedover ble snitttet 13 km/t, slik at totalen for hele løpet er på 12 km/t.

Siden dette er en stafett er det mange vekslinger der det står ivrige løpere og venter på sin lagvennine eller -kamerat. Ved nest siste veksling hørte jeg speaker si følgende: "Og her har vi nummer 816, som har løpt hele stafetten alene. Gi en ham en god applaus!" Og folk jublet og klappet!! Det var et fint øyeblikk...

De to siste kilometrene var tunge, men det slik det skal være når man har gjort et bra løp. Like utenfor stadion gjorde jeg også en passering. Var egentlig ikke så imponert over meg selv, siden det var en overvektig ung dame som ikke var alt for godt trent, hehe.

Alle i klasse 25 fikk premie; en plakett der det står "Holmenkollstafetten klasse 25 2007 HELT ALENE!" Veldig kul premie, så det spørs om jeg ikke må få meg en til neste år også!

Ingen kommentarer: