torsdag 18. desember 2008

Stol på deg selv

Den beste måten å lære på, er å gjøre sine egne erfaringer. Spesielt når det går galt. Det er derfor det er så utrolig viktig å stole på seg selv. På sin egen intuisjon.

Å handle når man er usikker på hvordan det vil gå, krever mot. Etter hvert har jeg skjønt at det er i situasjoner som krever mest mot at den potensielle gevinsten er størst. Det har hendt litt for mange ganger at jeg har latt frykten vinne. Heldigvis er det med mot som med alt annet; det går an å lære seg å bli bedre.

Men det går an å lære av andre også. Jeg har faktisk møtt folk som mener de er såpass unike at de må erfare alt selv. Vi andre har det litt enklere, for vi kan ta til oss sekundære erfaringer uten at dette impliserer at det er noe galt med oss.

Jeg elsker å lese biografier; spesielt om gründere. Grunnen er at det å skape noe fra bunnen av på mange måter eksemplifiserer hvorfor vi er her. Dette er historier om mot og motgang, suksess og nederlag, vanskelige valg, lidenskap, egoisme, ekthet... Gründere er folk som tør å leve.

Noen av de mest lærerike biografiene jeg har lest, er disse:
  • Sam Walton: Made in America. Wal-Mart er i dag et av verdens største selskaper. Sam Walton bygget det fra bunnen av. Hvordan? Skamløs villighet til å lære, pluss genuin lidenskap for salg.
  • Losing My Virginity: Selvbiografien til Sir Richard Branson. Hans gigantiske forretningsimperium Virgin, startet i den lille platebutikken Virgin Records and Tapes. Senere grunnla han plateselskapet Virgin Records, som senere måtte selges for å redde flyselskapet Virgin Atlantic. Boken handler også om Bransons frieri, vanvittige ballongferder og båtturer.
  • Pour Your Heart Into It. Historien om hvordan Howard Schultz bygget opp den etterhvert verdensomspennende kafékjeden Starbucks. Boken gav meg frysninger omtrent hver 5. side. Starbucks tar mål av seg å servere den beste kaffen, men finnes ikke i Norge. Så jeg var veldig spent da jeg entret en kafé i New York. Kaffen var helt OK. Det som derimot imponerte meg, var hvor behagelig det var å være der. De har virkelig klart å nå målet sitt om å være et fristed i hverdagen, et sted å komme seg litt bort.
Steve Jobs grunnla Apple Computer sammen med Steve Wozniak i 1976. De som har arbeidet under Jobs beskriver ham som en svært krevende og eksentrisk leder. Samtidig har de heller aldri produsert mer spennende teknologi. Apple står bak banebrytende produkter som Macintosh, iPod og iPhone.

12. juni 2005 holdt Jobs en tale til avgangsstudentene ved Stanford University. Talen ble senere gjengitt i Fortune Magazine, der han sier blant annet:
Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma — which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of others' opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.
Investér 15 minutter av livet ditt på å se opptaket, eller lese utskriften.


Til slutt vil jeg anbefale to artikler jeg har funnet gjennom lifehacker.com. Takk til Canh som gjorde meg oppmerksom på nettstedet! :-)

Tom's Twelve Laws of Life er nettopp det; Tom Hoobyars akkumulerte livsvisdom. Artikkelen er lang, men verdt det. Utrolig hva man kan lære av tilfeldige tullinger på nettet.

Motgang kan være din beste læremester hvis du ikke tar det personlig. Husker du dot-com boblen på slutten av 90-tallet? IT- og høyteknologiselskaper ble plutselig verdt milliarder av kroner uten det syntes å være samsvar mellom økonomisk og reell verdi. Boblen sprakk ved slutten av år 2000, og det var ett selskap som (urettmessig) ble gjort til symbol på kollapsen: Pets.com. Les tidligere CEO Julie Wainwrights erfaringer i Five Life-Changing Mistakes and How I Moved On.

Ingen kommentarer: